Charakteristika díla. Významnou a nedílnou součástí stříbrského rudního revíru tvořil v minulosti komplex vodohospodářského díla na šachtě Prokop sloužící k čerpání a odvedení důlních vod pod úrovní královské dědičné štoly Prokop a odvedení do řeky Mže. Byl tvořen vzdutím vody jezem na řece, která byla po té svedena štolou o velkém profilu asi 3,5 x 4 m v délce asi 180 m do komory v níž bylo umístěno vodní kolo o průměru 6,0 m a klikami skrze míhadla pak byly poháněny pístové pumpy v 300 m vzdálené těžní jámě Göppelschacht. Voda pak odtékala spolu s důlní vodou dalším vyraženým úsekem a pak povrchovým kanálem zpět do řeky. V nátokové části byla ještě vyražena odlehčovací jalová štola a celé dílo opatřeno stavidly zřejmě ve vtoku a dalšími dvěma přímo v komoře. Pozoruhodný je profil kanálu jež byl schopen přivést velké množství vody, které jak se zdá z výpočtů, nemohlo kolo na spodní vodu ani zpracovat při poměrně malém spádu kolem 1,0 m. Stavitelé taktéž museli vyřešit spádové poměry s ohledem na blízkou řeku a nebezpečí záplav a vystouplé spodní vody. Předmětem návrhu obnovy je zmíněné kolo, umístěné ve vyláma-ném prostoru tzv. komoře potřebné velikosti s klikami a míhadly do vzdálenosti asi 25 m kde budou 2 pístová čerpadla. Součástí budou stavidla, vantrokový žlab s voletem, podpěry a klouby míhadel a podpěry ložisek čepů kola, a další drobnější úpravy lávek zábradlí a přístupů. Celek bude provozuschopný čerpat vodu a bude tak ojedinělou ukázkou jedné z nutných činností v dole. Dílo bylo uvedeno do provozu r. 1820 a dle zpráv místních horníků kolo s úpravenými míhadly sloužilo ještě po 1. světové válce. V souvislosti s omezením hornické činnosti v určitých letech a posléze s modernějšími způsoby čerpání vody, bylo zařízení postupně likvidováno a změnily se i poměry v korytě řeky, která systém napájela. Jez, již neexistuje a portál vtoku do štoly je zasypán a koryto řeky je zde níž. Rovněž při vyústění odpadní strouhy do řeky je hladina výše, než bývala. Při vyústění štoly do povrchové struhy je přehrázka, která zadržuje vodu v celém systému na jedné úrovni. Hladina zde mírně kolísá v souvislosti s množstvím přítoku důlních vod jež se mění podle hydrologické situace a je odhadem mezi 3 až 15 l/sec. Proto bude řešen pohon kola elektromotorem, který bude vhodně skryt. Z vyhodnocení dostupných materiálů se dá předpokládat, že zde bylo dřevěné vodní kolo s dřevěnou hřídelí o průměru 6,0 m a to střikový hřebenáč s nátokem vantrokovým žlabem s voletem. Je k dispozici jednoduchý výkres, který byl zřejmě součástí nabídky na zhotovení s kalkulací nákladů, kde je ale i jiný nákres olopatkování a to jako korečník se zadním dopadem a to bez řešení přívodu vody. I když je zde uvedeno měřítko tak porovnáním se zaměřením rozměry nesedí a šířka by vycházela asi 1,0 m. Podle kapes vysekaných pro osazení podélných trámů nesoucí ložiska a porovnáním s výkresem se dá usuzovat, že kolo bylo široké asi 2,10 m. To ostatně odpovídá i dimenzování a pracnému zhotovení přítoku. Nejsou k dispozici výškové údaje zaměření hladin a tak podle spádových poměrů na řece se odhaduje spád na kole asi 1,0 m. Podle výšky kapes pro zmíněné hlavní trámy se usuzuje na výšku osy hřídele a dle ní musela být spodní hladina min. o 30 cm níže, aby kolo nebrodilo a pak horní hladina zase výše asi o 70 cm. Podkolí a celá komora má zanesené dno splaveninami a tak neznáme jeho tvar pod kolem. Při čištění před výstavbou se asi ukáží zbylé prvky, které by mohly mnohé objasnit. Hltnost kola mohla být až 1,2 m/sec podle typu a otáček kola a výkon pak až 5 kW. V komorách jsou vysekané kapsy v místech domnělých stavidel a ve štole pod stropem kapsy pro povaly podpírající míhadla. Podle umístění výšky hřídele a domnělé spodní hladiny se zdá, že zde mohlo být kolo i větší. Žádné další údaje týkající se míhadel a čerpadel se nedochovaly. Návrh řešení obnovy
Cílem obnovy je ukázat ojedinělou technologii čerpání důlních vod vodním kolem s jedinečností použití kola na spodní vodu a důmyslnost tehdejších řemeslníků. Vzhledem k nedostatku potenciálu vody k pohonu kola bude řešen pohon elektromotorem s převodem jež bude dle možností skryt z pohledu návštěvníků. Kolo však bude zavěšeno výše než bylo původní kolo a to tak aby nebrodilo. Z důvodu zjednodušení podpěrné konstrukce bude pravé ložisko usazeno na zděný pilíř a levé na krátkou tesařskou konstrukci ze dna přikotvenou bočně pod úrovní dosahu kliky do skály. Pro dosažení efektu tekoucí vody vantrokovým žlabem do kola bude před vtokem do komory osazeno stavidlo a do této akumulační části převedena potrubím po dně voda přitékají dědičnou štolou o 1,5 m výše ale za kolem. Tím lze zvýšit hladinu alespoň o 1,0 m a získat tak potenciál zadržené vody. Když bychom dno vantrokového žlabu zvedli např. o 60 cm tak bychom měli zásobní prostor cca 40 cm což je asi 230 m3. To by při spotřebě na efekt asi 70 l/sec. postačilo na 50 min provozu. Např. při přítoku 3 l/sec by za 18 hod mimoprovozní doby nateklo asi 194 m3. Pouštět by se mohlo i méně a vždy podle nadržené vody a jejího přítoku. Nutná bude revize jalového přepadu v přítokové štole, protože nevíme jak je vysoko. Od stavidel bude voda natékat vantrokovým žlabem do kola a jeho konec bude upraven podle zvoleného typu olopatkování. Kolo bude provedeno podle sekernických zvyklostí a zásad dle dostupných podkladů podobné práce přiměřené době vzniku. Vodní kolo s hřídelí dubové se vsazenými lopatovými čepy o průměru min. 120 mm, s kovanými obručemi s pohledovými dřevěnými plochami ručně hoblovanými, se zapuštěnými lopatkami a svorci /v případě korečníku/, spojení skruží kolíky, čtyři páry ramen zesílené vzhledem k průměru kola dalšími rameny, dubová ložiska, materiál vše dub. Ocelové kliky výpalky tvaru kovářsky porovnané plochy, nasazeny např. na čtvercové zakončení čepu. Míhadla /táhla/ dřevěná okovaná z modřínové tyčoviny nebo smrku s ložisky pro čepy klik bronz nebo dub. Levá podpěra čepu hřídele bude usazena ne tesařskou konstrukci spočívající z povalu s položeného na dně a 3 ks sloupků s větrováním a nahoře trámu 30 x 30 pod ložisko s přikotvením železem bočně do skály
Tabulové stavidlo v rámu vedené v dubových hranolech ovládané ručně pákou a vantrokový žlab na roštu z hranolů vše dubové. Pístové pumpy dřevěné s koženým pístem a klapkou, zdvih cca 1,2 m, průměr pístu cca 15 cm. Ostatní konstrukce, pomocné podpěry vedení, kotvení. Elektropohon s převodem, cca 3 kW motor se zapojením na pomalý rozběh s krytím podle prostředí v dole. Dále bude nutno provést související práce a činnosti jako jsou zaměření, další průzkumné práce v přívodní štole, přesunutí lávky, čerpání vody, vyčištění nánosu v komoře pod kolem, přepážky na dně proti posunu bahna, úprava zábradlí. Výroba a montáž zařízení bude provedeno dílensky dle odsouhlasené dokumentace zpracované sekerníkem s detaily používané v polovině 19. stol podle dnešních technologických možností. Jednotlivé díly budou transportovány do podzemí k montáži. Limitující jsou rozměry a váha dílů a to vzhledem k úzkým profilů chodeb. Pro montáž je nutno počítat s velkou vlhkostí prostředí z důvodů objemových změn dřeva během práce-otvory, drážky, vůle. Propočet nákladů podle jednotlivých částí díla. Kolo dubové průměru 6,0 m, šíře 1,6 m, 8 párů obkročných ramen, věnce ze dvou vrstev fošen celk. tl. 80 mm, lopatky zadlabané. Hřídel dubová délka 2,8 m průměr 70 cm s lopat. čepy prům. 120 mm,okovaná 2 x 4-mi obručemi s pasoviny 14 x 80 natažené za tepla . Klikový mechanismus 2 ks, zámečnická výroba-výpalek40mm kovářsky opracovaný, levá podpěra ložiska, poval ,3 sloupky , trám, kotvení, dubová ložiska. Mihadla o celk. délce cca 50 bm se spojkami okovanými a svislými točnami klouby. Podpěry míhadel s kotvením do skály po 5 pomocné lešení. Stavidlo, 2 sloupky práh a horní břevno šíře 180, výška 280 cm fošny5cm. Vantrokový žlab s podpěrnou konstrukcí a spodní bednění. Doprava a projektová dokumentace a přípravné práce, zaměření. Čerpání vody a jímkování. Základ pro pravé ložisko, elektromotor cca 3 kW s převodovkou, ozubený věnec, řetěz, napínání a kotvení. Motorová elektro instalace se spouštěčem a ovladačem odněkud. Přesun lávek a úpravy zábradlí, ostatní nespecifikované práce.
1820 Mies, vodní kolo ve štole Prokop
